onsdag 19 november 2014

Röd/rosa

Alltså det här mörkret gör det verkligen svårt att få till några bilder från hemmet! Jag känner att det blir en lååång vinter, för redan nu är jag såå trött på detta mörker.

Följande färg jag tänkte presentera från vårt hem är röd och rosa (jag valde att slå ihop dessa). Det mesta av denna färg hittas förstås i dotterns rum (det rum där man rätt väntat hittar mest färg annars också). Jag är själv inget stort fan av rosa, men när man lägger till lite andra färger också så duger det för mig. Tapeten (Boråstapeters Lilleby Kids 2652) är fortfarande en stor favorit.

 

I resten av huset är det svårare att hitta något rosa och rött, men jag lyckades i alla fall hitta några. Hexagon-printen i hallen är en gratis print jag hittat på bloggen Nalle's house (direktlänk till printen), som annars också är en trevlig blogg. Jag har en orkidé i köksfönstret som faktiskt hunnit blomma om tre gånger under de 10,5 månaderna vi bott i huset. Jag brukar aldrig få orkidéer att blomma på nytt, men den tycks trivas där vid fönstret. Tyvärr lyckades jag till min stora besvikelse bryta av en stängel då jag skulle rätta till den, så nu har den ingen blomma längre. Jag får bara hoppas att den kommer igen så snart som möjligt! Rosorna är födelsedagsrosor jag fick av sambon förra veckan. <3



Denna gång skickar jag vidare utmaningen till underbara Heli med bloggen Kotoisaa arkea. Utmaningen går alltså ut på att hitta fem färger i ditt hem och förevisa dem på din blogg i fem dagar och varje dag utmana någon annan bloggare. Utmaningen kommer ursprungligen från Syhinä-bloggen. I den ursprungliga utmaningen skulle färgerna presenteras under fem vardagar i följd, men jag tar det när jag hinner.
 
***********

Suomeksi: Seuraava väri (värit) vuorossa ovat punainen/vaaleanpunainen. Näitä värejä löytyy enimmäkseen tyttären huoneesta. En ole kovin suuri vaaleanpunaisen fani, mutta yhdistettynä muihin väreihin se menettelee ja tytön huoneessa sitä on vaikea välttää. Tapetista (Boråstapeterin Lilleby Kids 2652) pidän kuitenkin edelleen paljon! Muualla talossa niitä värejä oli vaikeampi löytää, mutta löysin kuitenkin muutaman. Hexagon-printti eteisessä on Nalle's house-blogista (tässä suora linkki printtiin). Ihana orkideani on kukkinut jo kolme kertaa talossa asumisemme aikana. En ole koskaan aiemmin saanut orkidean kukkimaan uudelleen. Onnistuin kuitenkin harmikseni katkaisemaan ainoan kukkivan oksan, joten tällä hetkellä se ei enää kuki. Syntymäpäiväruusut sain avomieheltä viime viikolla.
 
Tänään haastan ihanan Helin Kotoisaa arkea-blogilla. Haaste kuului siis: "Yksi väri, yksi päivä. Haasteen tarkoituksena on löytää kodista 5 väriä ja esitellä ne eri päivinä ja haastaa jokaisena päivänä joku mukaan." Haaste on lähtöisin Syhinä-blogista. 
 
 

2 kommentarer:

  1. Kiitos haasteesta! Taisin saada tämän saman haasteen joku aika sitten jo, mutten ole saanut sitä toteutettua, vaikka olen valokuviakin jo sitä varten ottanut... Mutta jospa vaikka huomenna saisin aikaiseksi sinun innoittamana!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niin ja piti vielä sanoa, että kivoja on nämä väriläiskät teillä! Niin keltaiset kuin punaisetkin!

      Radera

Tack för din åsikt! Kiitos mielipiteestäsi!