söndag 9 mars 2014

Bastu och badrum

 
Som utlovat kommer här nu ett inlägg om vår bastu och vårt badrum. Denna avdelning ligger i ena ändan av huset, bredvid hjälpköket, som också har utgång till vår bakgård.
 

 
Bastun kommer från Lumisaunat och är av deras modell Lumitrend 140. Materialet är radiata mänty (värmebehandlad tall?). Förra veckan behandlade vi lavarna med Supi laudesuoja och i och med det fick lavarna en lite mörkare och djupare färg, fast det syns inte så bra på bilden. Bastuaggregatet är Harvias Kivi. Väggpanelen är behandlad med Supi Saunasuoja i nyansen Wenge. Färgen var inte den lättaste att få jämn och lossnar också lätt om man skrapar på den (vilket nu syns på några ställen efter timmermännens framfart med lavarna), men än så länge låter vi den vara som den är. Vi har varit jättenöjda med vår bastu och den doftar så härligt av bastulaven!


I dusch-hörnan fick vi ju för oss att lägga en annan färgs golv än i  resten av badrummet. Den ursprungliga tanken var att vi skulle lägga in en duschvägg där var golvet byter färg, men än så länge har vi konstaterat att vi klarar oss bra utan den. Vattnet sprättar knappt förbi gränsen där det ljusare golvet slutar. Golvet är Ragnos Concept Bianco (det ljusare) och Greige (det mörkare). Det mörkare ser mera beiget ut på bilderna än det är i verkligheten. Den rätta färgen är mer grå (med ett stänk av beige). Jag inser nu att jag aldrig tog nån bild av kaklet bakom duschen, men det ser ni i det här inlägget. Duschen är Grohe Euphoria Shower System och också den har vi varit riktigt nöjda med. Regnduschen är härlig, även om jag måste erkänna att jag sällan använder den till vardags, jag har inte riktigt vant mig med att vattnet kommer med mindre tryck. Som ni ser har vi inga hyllor för schampoo och duschtvål och det beror nog på att fönstersmygen har funkat så bra för det ändamålet än så länge. Helst skulle jag ändå inte ha en massa flaskor som täcker fönstret, som det gör nu.


I sista hörnan av badrummet ligger handfatet och toaletten (Ido Seven D med hårt lock). Handfats- och spegelskåpet kommer från RTV och kranen är Oras Cubista. Ovanpå spegelskåpet vill vi ännu ha en lampa, men har inte hittat nån passande än så länge. Vi var länge utan hållare för wc-pappersrullen och är fortfarande utan handdukshängare, nåt man ju brukar ta för givet att bara finns där när man flyttar till ett nytt ställe. Det var svårare än jag trodde att bestämma sig för vilken modell vi skulle ha och när det gäller handdukshängare så orsakar också placeringen av dem mig huvudbry. WC-pappershållaren är i alla fall Smedbos House.
 
Summa summarum fungerar också lösningarna i bastun och badrummet väldigt bra och vi är nöjda! Tittar ni riktigt noga på sista bilden ser ni också en skymt av min fyrbenta fotoassistent som gärna skulle ha varit med på alla bilderna :) (den tvåbenta assistenten fick jag muta med lite barnprogram så länge jag fotade).

****************
Lyhyesti suomeksi: Tässä tulee luvattu sauna ja kylpyhuonepostaus. Olemme olleet sauna- ja kylpyhuoneratkaisuihimme tyytyväisiä ja ne toimivat hyvin! Viimeisessä kuvassa tarkkanäköinen voi myös nähdä nelijalkainen valokuvausassistenttini, joka mielellään olisi ollut mukana jokaisessa kuvassa. Kaksijalkaista assistenttia sain houkuteltua pois kuvista laittamalla päälle vähän lastenohjelmia.

4 kommentarer:

  1. Kivalta näyttää! Kiva kuulla, että kodin ratkaisut on olleet onnistuneita!!

    Laita vaan joskus ihan kunnon kuvaa Almastakin. =)

    Terkkuja kaikille!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos Heli! Joo, lupaan laittaa pian kunnon kuvaa Almasta. :) Terkkuja teillekin koko poppoolle!

      Radera
  2. Svar
    1. Kiitos, olemme kyllä tyytyväisiä! :)

      Radera

Tack för din åsikt! Kiitos mielipiteestäsi!