måndag 8 september 2014

Nygammalt terrassmöblemang

Här på bloggen har det varit tyst igen. Det har det däremot inte varit här hemma. Här har det varit full rulle. Huset börjar, sånär som större delen av takfoten/takskägget (dvs. "räystäät), vara färdigmålat (kan visa lite bilder på det en annan dag), garaget har fått sin dörr och en del arbete är gjort inuti. Också mitt lilla extraprojekt börjar vara klart. Det lilla extraprojektet har varit att måla om vårt gamla slitna terrassmöblemang. Jag har hela sommaren funderat på vad man kunde göra av möblemanget, som började vara mycket slitet. Jag funderade på att olja om det i en mörkare färg, men sedan stötte jag på ett inlägg hos Valkoinen Harmaja och visste direkt att det var detta jag skulle göra. Jag har alltså målat om möblemanget.

Såhär såg bordet och stolarna ut innan jag tog itu med dem:


Såhär ser möblemanget ut nu (jag har fortfarande en stol och förlängningsskivorna kvar att måla):
 

Det har varit en hel del jobb och ännu får jag nog gå igenom möblerna för små korrigeringar, för det har varit rätt svårt att se ordentligt om man missat nåt ställe. Eftersom möblerna tidigare varit oljade, så var det lite svårt att få färgen att fästa på de ställen där oljan inte nötts bort, men med många lager färg gick det också. Jag har alltså inte gjort nåt annat grundarbete än att tvätta och putsa av möblerna. Färgen jag använde var Tikkurilas Unica Aqua och färgnyansen är Takorauta (Y500). Kostnaden blev ungefär 50 euro och nu fick möblerna vi var nära att kassera åtminstone några år till hos oss!


********

Suomeksi: Kaiken muun ohella minulla on viime aikoina ollut pieni extraprojekti. Olen nimittäin maalannut meidän vanhat kuluneet terrassikalusteet tummanharmaiksi. Olen pitkään miettinyt mitä kalusteille voisi tehdä, mutta sitten näin postauksen Valkoinen Harmaja-blogissa ja saman tein nyt meidän kalusteille. Olen niin tyytyväinen lopputulokseen! Kalusteet jotka olimme valmiit heittämään pois, saivat näin ainakin muutaman lisävuoden meillä. Uudistuksen hinta oli n. 50 euroa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din åsikt! Kiitos mielipiteestäsi!